Beter voorbereid, meer bezoek

Het is tegenwoordig bijna normaal dat je een website hebt. Het is inmiddels seonamelijk bijna zo dat er meer mensen wel een eigen website of blog hebben, dan het aantal mensen dat dit niet heeft. Gemiddeld per persoon zitten we overigens al lang allemaal aan de website, maar dit is te wijten aan de giganten die online zitten met honderden websites. Toch blijkt het overal steevast wel eens flink mis te gaan, waardoor er wel een website is, maar geen bezoekers omdat de pagina niet gevonden kan worden, of simpelweg doordat de website eigenlijk totaal niet interessant is.

De vindbaarheid heeft te maken met SEO en juist op dit vlak wil het nog wel een schorten aan kennis. Het kleine beetje feiten dat we wel kennen, wordt vervolgens verkeerd gebruikt. Wat moet je nou echt niet doen als je wel gevonden wilt kunnen worden?

Keywords gebruiken tot in den treure

Je hebt gehoord dat mensen vooral zoeken op een bepaald woord (of je gebruikt de Zoekwoordenplanner van Google natuurlijk). Vervolgens pomp je de hele website vol met content waarbij je het trefwoord minstens eenmaal in elke zin hebt staan. Laat de bezoekers maar komen!

Nou, dat zal dus niet gebeuren. Google waardeert het niet wanneer de dichtheid boven de 2% ligt en tegenwoordig wordt zelfs gerekend met 1% van het aantal woorden. Goed om te weten dus. In veel gevallen is het bijna aan te raden om niet eens langer in te zetten op trefwoorden, maar om gewoon lekker te gaan schrijven.

Veel plaatjes, want tekst is saai

Well, waarom zou je teksten gaan schrijven als je gewoon in afbeeldingen kunt praten? Nou, allereerst omdat afbeeldingen zwaar kunnen zijn en teksten die enige manier zijn waarop je gevonden kunt worden door zoekmachines. Het is strafbaar en dom om teksten van anderen te jatten, dit zorgt voor hoge boetes en daarnaast zal jouw website dermate gestraft worden, dat je alleen nog bezoek krijgt van de bekende bots; als alles meezit dan.

Sociale media? Welnee, ik ben niet sociaal

Het niet gebruiken van de sociale media klinkt wellicht heel makkelijk, maar erg verstandig is het tegenwoordig niet meer. Wil je harde klappen kunnen maken, dan heb je de sociale media nodig, maar verdiep je in de aanpak alvorens je berichten gaat plaatsen overal. De social media is zeer kritisch en kan je ook finaal afrekenen op berichten die je zelf geplaatst hebt.

De moraal van dit verhaal

De moraal van dit verhaal is technisch gezien dat je een goed plan nodig hebt om een website succesvol te kunnen laten worden. Begin je zomaar ergens in het midden en ga je vol gas inzetten op de verkeerde dingen, dan krijg je nooit het aantal bezoekers dat je zou moeten krijgen. Wanneer je een blogje hebt, is dat nog niet zo vervelend, maar wil je voor het grote geld gaan online, dan zal je toch echt een goed plan op moeten zetten nog voordat je de eerste pagina online zet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *