Websites zonder mobiele versie in de problemen

deviceGoogle is onlangs gekomen met een opvallend nieuwsbericht. Nu heeft het bedrijf regelmatig updates rond de eisen van de zoekmachines, maar in dit geval is het een nieuwsbericht dat niet vaak genoeg kan worden genoemd, alle eigenaren van websites zullen hier namelijk op korte termijn mee te maken krijgen. Wat is het geval? Google zal een waarschuwing plaatsen bij alle gevonden resultaten in de zoekmachine waarvan de website niet geoptimaliseerd is voor de mobiele gebruikers. Google zelf verdient hier niets aan, maar wil het voor de eigenaren van mobiele apparaten makkelijker maken om resultaten te vinden die zij gewoon mobiel kunnen openen.

Wat betekent dit voor de websites?

De betekenis van de aanpassing is veel groter dan gedacht. In Amerika wordt de waarschuwing al gegeven en ook de gebruikers van laptoppen en computers mijden deze websites steeds meer. Dit heeft twee redenen. Allereerst is het een teken dat er weinig innovaties gevonden zullen worden op de website, hetgeen de betrouwbaarheid redelijk veel af doet nemen voor de gemiddelde gebruiker. Voor andere gebruikers is een waarschuwing vanuit de leidende zoekmachine al genoeg, de tekst in de waarschuwing maakt niet uit, een waarschuwing zelf is al een reden om de website te mijden.

Dit betekent dat er werk aan de winkel is voor de websites die nog niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers. In het geval van Joomla en WordPress hoeft dit nog niet eens zoveel werk te zijn, vaak is het aanpassen van de template al genoeg, al zullen in sommige gevallen een flink aantal plug-ins uitgeschakeld moeten worden. Deze hebben niet zozeer te maken met de omvang van de website zelf, maar wel met de grootte van de te openen pagina en een heel aantal plug-ins blijkt simpelweg niet te werken op mobiele apparaten. Staan deze op de website, dan kun je het direct wel vergeten dus.

Verder ontwikkelingen

Mijn verwachting is dat dit de eerste ontwikkeling is in een lange reeks. Google heeft al langer geprobeerd websites aan te sturen om bepaalde ontwikkelingen door te voeren, maar deze is tweeledig. Allereerst wordt er geholpen de surfers betere resultaten voor te schotelen die gericht zijn op het apparaat dat gebruikt wordt. Omdat de resultaten ook zichtbaar zijn voor de mensen op een laptop of computer (hier wordt de waarschuwing ook getoond immers) is dit niet het enige doel van Google; zij wil duidelijk dat alle websites overgaan naar een mobiele versie zodat alle gebruikers de website duidelijk in beeld kunnen krijgen. Ik denk dan ook dat dit nog een staartje zal gaan krijgen. Zo vermoed ik dat deze websites ook lager gerankt zullen worden en dat deze op termijn uit de zoekresultaten zullen gaan vallen. Dit is natuurlijk ook volledig in lijn met de manier waarop we tegenwoordig het internet gebruiken, dus niemand kan de schuld leggen bij het grootste bedrijf in Amerika op internetgebied.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *